Praca w Szwajcarii wiąże się nie tylko z atrakcyjnymi zarobkami i wysokim standardem życia, ale także z obowiązkiem opłacania określonych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. System ten zapewnia szeroką ochronę – od opieki medycznej, przez zabezpieczenie emerytalne, po świadczenia w razie wypadku czy utraty pracy. Znajomość obowiązkowych polis to klucz do świadomego planowania swojej kariery i finansów w tym kraju.
Ubezpieczenia w Szwajcarii — które najważniejsze?
Ubezpieczenia w Szwajcarii to istotny element życia mieszkańców tego kraju. Pracownicy, którzy podejmują pracę w Szwajcarii, muszą posiadać kilka obowiązkowych ubezpieczeń. W poniższym zestawieniu przedstawiamy najważniejsze z nich.
Ubezpieczenie zdrowotne
W Szwajcarii podobnie jak w Polsce istnieje kilka kluczowych ubezpieczeń, które są niezbędne dla każdego pracownika. Do zdecydowanie najistotniejszych należy ubezpieczenie zdrowotne, zapewniające dostęp do usług medycznych.
Co jednak warto wiedzieć o tym ubezpieczeniu, to że pokrywa ono podstawową opiekę medyczną, lekarza, leczenie szpitalne w sali wieloosobowej oraz część kosztów leków. Nie uświadczy się jednak w nim leczenia stomatologicznego, zakupu okularów ani prywatnej opieki — te opcje można jednak dokupić jako ubezpieczenie dodatkowe. Zakup tego ubezpieczenia musi odbyć się w ciągu 3 miesięcy od zameldowania/podjęcia pracy. Ubezpieczenie zdrowotne w Szwajcarii jest w pełni opłacane przez pracownika (pracodawca nie dopłaca).
Polisa zdrowotna jednak nie jest obowiązkowa tylko dla pracowników, ale dla każdego mieszkańca bez względu na wiek, obywatelstwo czy status zawodowy. Oznacza to, że obowiązek jej posiadania dotyczy zarówno osób zatrudnionych, jak i samozatrudnionych, bezrobotnych, dzieci, studentów, a nawet emerytów. Celem takiego rozwiązania jest zapewnienie powszechnego dostępu do podstawowej opieki medycznej i zabezpieczenie finansowe w razie choroby lub wypadku.
Ubezpieczenie emerytalne
Pracownik w Szwajcarii powinien posiadać również ubezpieczenie emerytalne, ale w przeciwieństwie do polisy zdrowotnej, składki pobierane są automatycznie z pensji pracownika i koszty dzielone są po równo. Połowę więc opłaca pracodawca, a drugą połowę pracownik. Składki wynoszą łącznie ok. 10,6% wynagrodzenia brutto. W przypadku osób samozatrudnionych składki oczywiście opłacane są w całości samodzielnie, w wysokości zależnej od dochodu.
Ubezpieczenie emerytalne dla pracowników w filarze I to podstawowy i obowiązkowy element szwajcarskiego systemu ubezpieczeń społecznych. Podstawowe ubezpieczenia zapewnia jednak minimalny poziom dochodu, ale zwykle nie wystarcza na utrzymanie dotychczasowego standardu życia. Z tego też powodu ubezpieczenie emerytalne filaru I jest uzupełniane dwoma kolejnymi filarami, jakimi jest filar II oraz filar III (oszczędzanie dobrowolne).
Filar II stanowi uzupełnienie filaru I — muszą go mieć wszyscy pracownicy, którzy zarabiają powyżej pewnej kwoty (22 680 CHF — stan na 2025 rok; kwota ta może wzrastać w kolejnych latach). Podobnie jak w filarze I składki opłaca zarówno pracownik, jak i pracodawca. Co jednak ważne, to wysokość tej składki jest zależna od wieku pracownika. Osoba będąca coraz bliżej wieku emerytalnego zapłaci więcej (wyższy procent pensji jest odkładany).
Ubezpieczenie od wypadków
Każda osoba zatrudniona w Szwajcarii podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od wypadków. Ubezpieczenie to zapewnia ochronę w przypadku:
- wypadków przy pracy – nagłe i nieprzewidziane zdarzenia związane z wykonywaniem obowiązków służbowych, powstałe wskutek działania czynników zewnętrznych,
- chorób zawodowych – rozpoznanych jako bezpośredni wynik środowiska pracy,
- wypadków poza pracą – jeśli pracownik pracuje minimum 8 godzin tygodniowo u jednego pracodawcy, to ubezpieczenie obejmuje również zdarzenia w czasie wolnym (np. podczas uprawiania sportu).
Ubezpieczenie od wypadków gwarantuje opiekę medyczną (100% pokrycia kosztów leczenia — lekarze, leki, zabiegi, rehabilitacja), koszty transportu i ratownictwa, zasiłek dzienny, rentę wypadkową, jeśli wypadek spowodował trwały uszczerbek na zdrowiu i wykluczył całkowicie z pracy daną osobę.
Ubezpieczenie od utraty pracy
Istotnym ubezpieczeniem jest również ubezpieczenie od utraty pracy, którym również objęci są wszyscy pracownicy w Szwajcarii zatrudnieni na umowę o pracę. Polisa ta zapewnia zasiłek dla bezrobotnych w przypadku utraty pracy z przyczyn, które nie są zależne od pracownika (np. redukcja etatu, likwidacja firmy). Składki za ubezpieczenie dzielone jest równo pomiędzy pracownikiem i pracodawcą.
—
Artykuł sponsorowany