Przedsiębiorcy prowadzący markę przez dłuższy czas, muszą liczyć się z tym, że w pewnym momencie może ona potrzebować odświeżenia wizerunku. Do ich dyspozycji są trzy procesy marketingowe, które pozwalają na dopasowanie zakresu wprowadzanych zmian do indywidualnych potrzeb praktycznie każdej firmy oraz jej sytuacji na rynku. Sprawdźmy, czym są rebranding, lifting i redesign, jakie zmiany w wizerunku marki można za ich pomocą wprowadzić oraz jak z nich skorzystać z korzyścią dla swojego biznesu!
Rebranding, czyli całościowa zmiana wizerunku marki
Rebranding to najbardziej znany z procesów pozwalających na odświeżenie wizerunku marki oraz ten, którego zakres jest zdecydowanie najszerszy. To skomplikowany i dość radykalny proces, który z uwagi na swoją złożoność oraz konieczność odpowiedniego planowania warto powierzyć profesjonalistom – agencji brandingowej, która oprócz brandingu, specjalizuje się także w jego swoistym przeciwieństwie, czyli rebrandingu.
Dzięki rebrandingowi marka jest w stanie wyjść naprzeciw zmieniającym się trendom w branży i zamiast stać w stosunku do nich w opozycji, podążać za nimi, zyskując w ten sposób uwagę i uznanie ze strony nowych, zwykle młodszych klientów. To także szansa na zerwanie z popełnionymi w przeszłości błędami wizerunkowymi oraz możliwość rozpoczęcia wszystkiego od nowa, z czystą kartą.
Rebranding może mieć zróżnicowany zakres, który agencja brandingowa dopasowuje zawsze do potrzeb konkretnego klienta. Może on bowiem obejmować zarówno samo uaktualnienie logo, jak i całkowitą zmianę nazwy, strategii oraz wartości wyznawanych przez markę. W związku z tym, w ramach rebrandingu wyróżniamy także lifting i redesign.
Lifting i redesign marki. Na czym polegają?
Pod pojęciem liftingu kryje się dość łatwy w realizacji proces, który ma na celu delikatne zaktualizowanie wizerunku marki i jego lepsze dostosowanie do aktualnych trendów. Proces ten zazwyczaj obejmuje niewielkie zmiany w obrębie logo, kolorów firmowych i materiałów marketingowych. To doskonały wybór dla tych firm, które świetnie radzą sobie na rynku, lecz czują potrzebę poprawy swojego wizerunku i jego wzniesienia na wyższy level.
Bardziej inwazyjnym i ingerującym w wizerunek firmy procesem jest natomiast redesign. Nie jest on, co prawda, tak drastyczny i daleko idący, jak sam rebranding, lecz jego zakres dalece wykracza poza delikatny lifting. Redesign zazwyczaj wiąże się bowiem ze stworzeniem zupełnie nowego logo, palety kolorystycznej i co za tym idzie także zaprojektowaniem od podstaw wszystkich materiałów marketingowych. Dzięki niemu marka może w widoczny sposób odmienić swój wizerunek oraz dostosować go do aktualnych trendów.
Decyzja o rebrandingu, bez względu na to, jaki będzie jego zakres, powinna być zawsze starannie przemyślana. Jest to bowiem z zasady proces nieodwracalny, który może przynieść firmie zarówno liczne korzyści, jak i wiązać się z pewnymi stratami. W związku z tym, nie warto podejmować ryzyka i przeprowadzać go na własną rękę, lecz skorzystać z doświadczenia specjalizujących się w rebrandingu podmiotów, które zatroszczą się o każdy jego aspekt.
—
Artykuł sponsorowany